Vissza

Energiaszegény étrend

Energiaszegény étrend

Energiaszegény étrendre akkor van szükség, ha a testmagassághoz viszonyított testtömeg túl sok, vagyis túlsúly, esetleg elhízás áll fenn.  Ha a tápanyag felvétel növekszik, vagy az energia leadás csökken, akkor az energiaegyensúly megbomlik.  Mielőtt elhízásról beszélünk, definiálnunk kell az ideális testtömeg fogalmát, melyre a tesstömegindexet használjuk. BMI(Body Mass Index) képlete:

 Az így kapott érték 20-25 között megfelelő. 25-30 között túlsúlyról, 30-35 között mérsékelt elhízásról, 35-40 között súlyos elhízásról, e felett pedig beteges elhízásról beszélhetünk. Gyermekek és sportolók, valamint testépítők esetén ezek az indexek nem használhatók, nem adnak releváns értékeket.

Táplálkozási tanácsok energiaszegény étrendhez. Az energiaszegénység azt jelenti, hogy a napi energiabevitel 6300 kJ (1500 kcal) alatt kell, hogy legyen. E felett az energiamennyiség felett már csak relatív energiaszegénységről beszélünk. Általában 4200 kJ (1000 kcal) vagy ez alatti energiamennyiséget kaphat a fogyókúrás beteg. A diéta megvalósíthatóságának határa 1680 kJ (400 kcal)

Alappillérek

  • Rendszeres étkezés (napi 3-5x)

  • Energiaszegény nyersanyagválogatás és ételkészítési technológia

  • Megfelelő folyadékfogyasztás

  • Rendszeres testmozgás, legalább heti 3 alkalommal

 

Nyersanyagválogatás

 

  • Gabonafélék: a teljes kiőrlésű nyersanyagokat kell előnyben részesíteni (pl. teljes kiőrlésű kenyér, barna rizs, teljes kiőrlésű liszt, stb.), a finom, édes töltelékes pékáruk kerülendők (pl. lekváros bukta, kakaós csiga). Gabonakészítményekből az ízesítetlen változat javasolt (natúr zabpehely, natúr gabonapehely)

  • Zöldségek, gyümölcsök: a magas fruktóz tartalmú gyümölcsök fogyasztása kerülendő (pl. banán, sárgadinnye), a zöldségek fogyasztása nem kerül korlátozás alá átlagos mennyiségben.

  • Húsok, halak, tejtermékek: az alacsony zsírtartalmú változat fogyasztása javasolt.

Ételkészítési technológia

 

  • Zsírszegény elkészítési módok:

    • főzés, párolás, sütőben, sütőzacskóban sütés

    • habarás, diétás rántás

  • Kerülendő:

    • bő zsírban / olajban sütés

    • bundázott ételek

    • dúsítás: tejszínnel, sajttal

Folyadékfogyasztás

Javasolt: ivóvíz, szénsavmentes ásványvíz, cukrozatlan tea

Korlátozott mennyiségben fogyasztható: friss gyümölcslevek, zöldséglevek

Kerülendő: cukros italok, üdítők, energiaitalok

 

Tanácsokat, ötleteket lehet meríteni a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház által készített kiadványból, amit pdf formátumban innen le tudsz töletni: Elhízott betegek étrendje
2020. Április 21.