Vissza

Ketogén diéta

Ketogén diéta

A ketogén diéta magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú ételekre épül.  A szénhidrátok megvonásával arra utasítjuk a szervezetet, hogy zsírokból fedezze energiaigényét. A máj a zsírokat zsírsavakká és ketonokká bontja le, ezt a folyamatot hívják ketózisnak. A glükóz helyett pedig a ketonok játsszák az „energiahordozó” szerepet. 

A ketogén diéta alatt tilos a cukor, a fehér liszt fogyasztása. Kerülendő a rizs, a hüvelyesek, gyökérzöldségek, a ketchup, a majonéz, a tésztafélék, müzlik és a gyümölcsök többsége is. Tilos az alkohol fogyasztása is.

Sütéshez, főzéshez olíva- és kókuszolajat ajánlanak.

De miért lehet még hasznos követni a ketogén diétát? Egy nagyon jó cikk született Lakatos Péter tollából, így az ő oldalán jó válaszokat, és összefoglalót találunk!

A ketogén diéta a hatékonysága mellett azonban beszélyes is lehet, a kutatók már régóta vitáznak erről. 

A kutatók szerint úgy tűnik, csak bizonyos ideig javíthatja az ember egészségét azáltal, hogy csökkenti a cukorbetegség és a gyulladás kockázatát.

Vishwa Deep Dixit (Yale Egyetem), a kutatás vezetője azt mondta: a ketogén étrend becsapja a testet, és arra veszi rá, hogy a zsírt égesse. Amikor a cukorszint az étrend alacsony szénhidráttartalma miatt lecsökken, éhségérzet alakul ki (annak ellenére, hogy ilyenkor valójában nem is éhes az ember), és a szervezet szénhidrátok helyett a zsírt kezdi égetni. Ez a folyamat olyan anyagok felszabadulásához vezet, amelyeket – alternatív üzemanyagforrásként – ketontesteknek neveznek. Amikor a szervezet ketontesteket éget, a szöveteket védő gamma-delta T-sejtek szétáradnak az egész testben. Ez csökkenti a cukorbetegség és a gyulladás kockázatát, és javítja a szervezet anyagcseréjét – ez a ketogén étrend első hete alatt figyelhető meg. Igen ám, de amikor a test ebben az „éhező, de valójában nem is éhező” állapotban van, a zsírmegőrzés és a zsírbontás egyidejűleg zajlik. Amikor az egerek egy hétnél tovább kapták a magas zsírtartalmú, de alacsony szénhidráttartalmú táplálékot, akkor több zsírt fogyasztottak, mint amennyit el tudtak égetni – ennek következtében pedig elhíztak és cukorbeteggé váltak.

2020. Április 7.